Køb dine julegaver senest d. 20. december kl. 14, for at være sikker på at modtage dem inden jul. Julegaver byttes frem til 31. januar.
Hurtig levering
Gratis fragt
17. aug 2022 af Lærke Maagaard i samarbejder med eksperter

Putterutiner - hvorfor virker de?

I dag hører man ofte om putterutiner, og at det kan hjælpe ens barn til at sove, hvis man har et fast ritual. I dette indlæg kan du læse om putterutiner, hvordan de konkret virker og hvorfor.

I dag er der et stort fokus på hvordan vi kan hjælpe børn, ved at overskueliggøre deres hverdag. Det er der blevet sat fokus på, fordi der ses en tendens i vores samfund, hvor tempoet er højt og mange børn, virker overstimulerede og faktisk også lidt stressede. Når nervesystemet bliver overstimuleret, og der udskilles stresshormoner i hjernen, så kan rutiner, genkendelighed og struktur i hverdagen, hjælpe et barn rigtig meget. Forestil dig eksempelvis at du skal tage bussen på arbejde, i stedet for cyklen eller bilen, som du plejer. Så er du nødt til at finde ud af hvor du skal stå på og af, hvornår den går og være ekstra opmærksom undervejs, for ikke at køre for langt. Du bruger således mere energi, fordi man ikke er vant til at tage bussen, selvom det er en forholdsvis lille ændring. Små ændringer og uvished omkring hvad der skal ske, får også børn til at skærpe opmærksomheden og brugere massere energi. 

Derfor ser vi i flere sammenhænge i dag, at man introducerer faste rytmer, vaner og rutiner i børns hverdag. Det ses både i form af eksempelvis piktogrammer, der viser og fortæller børnene hvad der skal ske når de står op, i løbets af dagen osv., men vi ser det også i form af putterutiner. En fast struktur og forudsigelighed skaber nemlig genkendelighed og tryghed for barnet, så barnet nemmere kan reguleres ned og finde ro til at falde i søvn.

Hvad sker der hos dit barn, når du laver rutiner?

Det der sker i hjernen, er at hjernen laver en kobling mellem eksempelvis en lyd og det er der sker, samt følelsen af, at det er behageligt eller ubehageligt. Omkring putning kunne det eksempelvis være at man sagde den samme sætning, spillede det samme melodi eller altid nussede barnets hånd, umiddelbart forinden det endeligt er tid for barnet til at sove. Herved kan bestemte ting tænkes ind i erfaringsdannelse og bevidst bruges til at skabe genkendelighed og tryghed for barnet. 

De koblinger der skabes i hjernen, dannes ved at man altid får den samme respons fra et bestemt input. Eksempelvis så ved du isbilen er på vej, og bliver lækkersulten, når du hører en bestemt klokkelyd. I forhold til puttesituationen er således forudsigeligheden og hjernens kobling til noget trygt, rart og behageligt, der skaber ro hos børn, når de møder en genkendelig situation, duft eller lyd.

Hvorfor har det måske ikke virket for jer?

Vores hukommelse er særligt god til at lave synapsedannelser mellem lyde og vores følelsesmæssige registrering. Men man skal være opmærksom på, at disse forbindelser, også ift. ens børn, nogle gange kan tage omkring 1 måned at skabe. Særligt en dårlig vane eller et negativt mønster kan være svært at ændre. Det forholder sig sådan fordi koblingen mellem noget ubehageligt og en situation, lyd eller duft sidder stærkest fast i hukommelsen, simpelthen fordi det går ind og aktiverer vores forsvarsmekanismer og vores overlevelsesinstinkter. 

Hjernen fortæller kroppen med udrykning og sirener, at dét her er farligt og vi skal passe på. Hjernen er således rigtig god til at huske det negative, fordi hjernen er programmeret til at hjælpe os med at sørge for, at det ubehagelige vi har oplevet, ikke skal gentage sig. Det kan således godt kræve en indsats at skabe en god rutine, og man skal være opmærksom på ikke at gøre oplevelsen ubehagelig, selv de dage hvor putningen ikke går lige så hurtigt, som man kunne ønske. Selvom man har etableret en god putterutine, som man oplever virker, vil der stadig komme dage, hvor det ikke virker lige så hurtigt som det plejer. Det kan skyldes mange forhold både udefra og hos barnet. Uanset hvor meget man gør og hvor etableret ens rutine er, vil der stadig være nogle dage, hvor det BARE IKKE VIRKER.

De dage kan det være nødvendigt bare at gøre det der virker den dag, men at holde fast i de gode vaner igen dagen efter. De dage hvor intet virker, og hvor putningen tager utrolig lang tid, er det vigtigste, at putningen ikke bliver gjort til en ubehagelig oplevelse. Selvom det er svært, så forsøg at bevare roen, og bare vær der for barnet, selvom man selv er træt, og ens barn er umulig at trøste. Det er svært nogle gange, og alle forældre oplever disse dage. 
Hæng i, vi hepper på dig.

Vi håber dette indlæg har været interessant viden for dig!
Med Nou Petits musiklamper, kan du etablere et hyggelig og tryg putterutine for dit barn.

Vil du modtage tips og tricks til jeres putning?

Vi deler ofte ud af vores viden om søvn og giver dig tips og tricks til at gøre hverdagen nemmere. Hør også om nye aktiviteter i Nou Petit, lancering af produkter og meget mere.

Vi bruger cookies for at sørge for, at du får den bedste oplevelse på vores hjemmeside. Privatlivspolitik